يك خانقاه‪ ۷۰۰‬ساله در يزد به فهرست آثار ملي پيوست


.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد گفت: خانقاه "شيخ محمد يعقوب" در شهر يزد به شماره‪ ۱۳۰۳۱‬با‪ ۷۰۰‬سال قدمت در فهرست آثار ملي كشور ثبت شد.

به گزارش روز چهارشنبه اين سازمان، سيدمحمد رضا سيدحسيني افزود: در پي كاووشهاي باستانشناسي، قدمت اين بنا به قرن هشتم هجري قمري نسبت داده شده است.

وي اظهار داشت: اين خانقاه، بعنوان مقبره و خانقاه شيخ محمد يعقوب، با نام "استاد سيد ركن‌الدين" در بين مردم، شناخته شده اما هنوز از لحاظ علمي و باستانشناسي، اين مساله مشخص نشده است.

وي گفت: اين بنا كه در رديف موقوفات قرار دارد به صورت چهار ديواري به طول‪ ۵/۳۰‬متر و عرض‪ ۵/۲۰‬متر و بدون سقف مي‌باشد كه صورت قبري به ابعاد ‪ ۲/۱۵‬در ‪ ۱/۱۳‬متر در آن موجود است.

وي اضافه‌كرد: كف اين بنا با آجرهاي‪ ۲۱‬در‪ ۲۱‬سانتيمتري مفروش شده است و مربوط به صد سال اخير مي‌باشد.

در مجاورت ديوار ضلع جنوبي اين بنا، دهانه چاهي با طوقه‌چيني‌آجرهاي فرشي وجود دارد كه با خاك پر شده و به نظر مي‌رسد براي دسترسي به آب زير زميني، قنات يا چاهي چهل گز بوده است.

به گفته او، اين مكان كه هم اكنون متروكه مي‌باشد به دليل عوامل طبيعي و انساني، تخريب شده و كوچه بن بست باريكي به طول‪ ۱۸‬متر و اتاقي بدون سقف به مساحت تقريبي ‪ ۲۶‬متر مربع از آن بر جاي مانده است.

سيد حسيني اظهار داشت: تنها تغييري كه در آن حادث شده، نصب در چوبي در سال‪ ۱۳۸۱‬بر روي آن براي حفاظت بيشتر بنا مي‌باشد.

در استان يزد، شش هزار اثر تاريخي وفرهنگي، شناسايي شده كه تاكنون حدود‪ ۷۴۰‬مورد آن در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

                                                  يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا